Kvantitativ forskning om de klassiska pedagogiska frågorna
Sveriges resultat i PISA 2018
Föreläsningar
- Professor Monica Rosén, Docent Alli Klapp och Docent Stefan Johansson, Göteborgs Universitet, presenterar LÄSFÖRSTÅELSE
- Samuel Sollerman, Stockholms Universitet, presenterar MATEMATIK
- Frank Bach och Ann Zetterqvist, Göteborgs Universitet, presenterar NATURVETENSKAP
Den 3:e december publiceras huvudrapporten och resultaten för PISA 2018.
På seminariet kommer forskarna presentera dessa resultat för de olika ämnesområdena och även fördjupa och diskutera intressanta aspekter av resultaten t.ex. hur de kan förstås i relation till den svenska utbildningskontexten. I PISA (Programme for International Student Assessment) prövas kunskaper och färdigheter i läsförståelse, matematik och naturvetenskap hos elever som är 15 år gamla. PISA:s ramverk utgår inte från de medverkande ländernas läroplaner utan strävar efter att mäta kunskaper och färdigheter som anses viktiga i framtiden. Seminariet avslutas med en frågestund.
VARMT VÄLKOMNA!
Kollegiets förutsättningar, utbildning och resultat
Tidigare publicerad på Pedagog Göteborg
När: 2019-12-11 kl. 15:00 - 17:00
Var: Pedagogen hus A, Västra hamngatan 25
Sal/Rum: Hus A, AK2136
Anmäl dig
Arrangör:
INSTITUTIONEN FÖR PEDAGOGIK OCH SPECIALPEDAGOGIK, IPS