
Föreläsning/workshop om spelifiering

Föreläsningen handlar om hur spelifiering kan användas i undervisningen, och leds av Adam Palmquist från högskolan i Skövde.
Förstudie om spelifierad matteundervisning i Google på Bräckegymnasiet
Vilka effekter kan spelifiering ha på lärandet för elever inom teoretiska ämnen på yrkesprogram? Simon Larsson, matematiklärare på Bräckegymnasiet, berättar om hur det är att använda spelifiering i undervisningen och de möjligheter och utmaningar som han ser. Förstudien som nu pågår på Bräckegymnasiet har fokus på spelifierad matteundervisning, i Google som lärplattform.
Vad är spelifiering?
Spelifiering (eng. gamification) omger oss hela tiden utan att vi tänker på det. Spelifiering handlar inte om att spela spel utan om hur kognitionsvetenskap, pedagogik och psykologi kan samspela för att öka engagemanget och arbetsglädjen i skolan. Motivationsdesignen är tänkt att uppmuntra oss att påbörja, upprätthålla eller slutföra det vi gör. Metoden fokuserar på hur användaren kan lyftas i sina prestationer, vilket även är centralt i undervisning och lärande.
Anmälan
- Fika ingår
- Begränsat antal platser
- Boka din plats via: Anmälan
Föreläsning/workshop om spelifiering
Arrangör:
Digitalisering UBF
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.