Vi har under våren haft kontakt med skolans rektor och skolsköterska för att prata om hur skolan kan arbeta för ökad daglig rörelse i skolan. Ett första steg var en föreläsning för skolans pedagoger om rörelsens påverkan på inlärning – vad kan man göra under lektionstid?

Nästa steg var att stimulera till mer aktiv lek under rasterna, detta utifrån skolans egna önskemål. Vi var alla överens om att detta steg måste vara praktiskt och lätt att ta till sig. Sagt och gjort! I slutet på augusti kom vi för att inspirera till aktiva raster!

Inledningen blev en föreläsning på 15 minuter med kort repetition om varför barn mår så bra av att röra sig och hur mycket de faktiskt behöver röra på sig (www.fyss.se). Därefter tipsade vi om vikten av att vara en tydlig och inspirerande ledare men framförallt att barnen ska ha roligt! Om du som pedagog behöver tips och idéer på rastaktiviteter kan du gå in och titta här:

www.lekarkivet.se
www.lekar.folkhalsan.fi
www.facebook.com sök på Rastaktivisterna! -rasten som aldrig tar slut
www.aktivitetsbanken.se

Så hur gick det på Vättnedalskolan? Superbra! Först blev det hinderbana mellan föreläsningssalen och idrottshallen där den naturliga skolmiljön fick vara arena. Pedagogerna fick springa slalom mellan stolpar, balansera på trottoarkant, krypa genom en ring, hoppa på ett ben, röra sig fritt på ett finurligt sätt (det fanns t.o.m. vissa som gick på händerna) och springa fort. När vi väl kom fram till gympasalen efter mycket skratt var det dags för svans-jage. Detta är en klassisk lek som innebär hög puls och mycket fart, en typ av lek som ger utlopp för överskottsenergi! Ett tips är att göra om klassiska lekar på ett sätt som gör att alla kan delta och ingen speciell vinnare utses.

Inför att pedagogerna skulle tillbaka till sitt möte avslutade vi med en samarbetsövning. De fick placera sig i en ring, hållande varandras händer. Därefter skulle de transportera en rockring ett varv runt ringen utan att släppa varandras händer. Ett glatt gäng med rosiga kinder gick därefter vidare till sitt möte.

En insikt från dagen var att de vuxna pedagogerna reagerade precis som de barn vi träffar i våra gruppverksamheter! När de väl gav sig ut på hinderbanan sprack de upp i stora leenden och började utmana kroppen genom rörelse. Ljudvolymen var hög och stämningen lekfull då vi jagade svansar och bruset lade sig snabbt i takt med att grupperna fokuserade för att transportera rockringar.

Det var otroligt roligt att träffas på det här sättet och kunna ta del av varandras vardag och erfarenheter och dela dessa i skolans värld!