Mötesplats för lärare i naturvetenskap och teknik

Jag vill gärna i ett göteborgskt perspektiv skapa en  mötesplats för lärare i naturvetenskap och teknik. Där kan vi utveckla nya laborationer, läsa ny forskning, bjuda in gäster och tillsammans även göra vetenskapliga studier i våra klasser. Allt vi behöver är att vara tillräckligt många och träffas hyfsat regelbundet, 1-2 gånger per termin. Nu när det är Coronarestriktioner är väl videolänk vettigast, men framöver behöver vi även ses öga mot öga för att få till bra utbyte. Så fort vi får ses igen kommer inbjudan, nu har jag förberett en del och planerat in några träffar med intressanta gäster.

Forskning och studiebesök

En sak jag gärna börjat med är att utifrån den senaste forskningsöversikten från Skolforskningsinstitutet prata om hur laborationer görs på bästa sätt. Under de 35 år jag arbetat som lärare i naturvetenskap och teknik så har det laborativa förändrats en hel del.

Jag tror också vi kan boka studiebesök och tillsammans stärka utvecklingen av vår ämnesundervisning. Det är ett bra sätt att få in nya kollegor i hur vi bäst undervisar i våra ämnen, vi kan hjälpa varandra på många sätt. Tidigare har vi haft olika nätverk, jag minns bland annat hur bra det blev när vi anordnade en kurs om kemisäkerhet. Så, visst vore det dags igen!

Eftersom jag arbetar halvtid på universitetet och halvtid på min högstadieskola ser jag dagligen väldigt många möjligheter att samarbeta. Båda verksamheterna mår bra av detta. När vi får öppna upp dörrarna igen är det möjligt att göra studiebesök i tex labmiljöerna. Fram tills dess får det bli digitalt. Zoom är bra om du tex vill ha med forskaren live under lektionen.

Finns det saker du tänker på skulle vara roligt att göra tillsammans med fler lärare i naturvetenskap och teknik så hör av dig! Kanske kan vi få till en mötesplats med ett program som är gjort utifrån våra behov och önskemål. Det innehåll vi själva väljer är den bästa typen av kompetensutveckling!

Under pandemin har vi kunnat hålla en hel del samarbeten med omvärlden igång med digitalt stöd. Det har glädjande nog också skett en nytändning i Finnupp. Dels startar en alumnverksamhet för de som redan varit med, dels blir det lokala träffar här i Göteborg i höst. Jag kan hålla dig uppdaterad om du hör av dig till mig.

Lästips

Slutligen ett lästips från en ny tidskrift som är som klippt och skuren för lärare i naturvetenskap och teknik. Då vi har tillgång till Universeum i Göteborgsregionen är det extra intressant att läsa en färsk forskningsöversikt av Per Anderhag i Atena didaktik. I översikten lyfta vikten av vår förberedelse som lärare och om det efterarbete som görs.

Jag är övertygad om att det händer massor av intressanta saker i våra klassrum. En mötesplats för lärare i naturvetenskap och teknik vore en fullträff för oss! Hör gärna av dig till mig om du vill få direktinformation.

 

Ingela Bursjöö, fil dr

 Lärare i naturvetenskap och teknik med legitimation för högstadium och gymnasium. 

Jag undervisar i ke/bi/fy/tk för åk 6-9 i Göteborgs Stad, Montessoriskolan Elyseum   

Jag undervisar och forskar även på Naturvetenskapliga fakulteten + Utbildningsvetenskapliga fakulteten på Göteborgs universitet samt CUL, Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning.

ingela.bursjoo@grundskola.goteborg.se