Tal och tals användning i förskoleklass
Förskoleklassen ska vara en bro mellan förskolan och skolans matematikundervisning där varje elev ges möjlighet att utveckla sin taluppfattning och grundläggande räknefärdigheter. Samtidigt vet vi att eleverna har med sig väldigt olika erfarenheter och kunskaper in i förskoleklassen. Förutsättningarna för att undervisa och lära är därför olika, men möjligheterna desto större!
Om föreläsningen
I denna inspirationsföreläsning gör vi en djupdykning i vad det innebär att förstå och använda tal och räknande och visar med konkreta exempel hur undervisning kan göras så att varje elev får de bästa förutsättningarna att utveckla sina kunskaper och färdigheter.
Föreläsare är Camilla Björklund och Jessica Elofsson, forskare vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), Göteborgs Universitet.
Målgrupp
Förskollärare/lärare i förskoleklass
Fortsatt arbete
Förskoleklassnätverket i respektive utbildningsområde kommer i samverkan med stadens matematikutvecklare att under mars-april erbjuda fördjupande samtal, workshops eller liknande för att ta tillvara föreläsningens innehåll. Syftet är att utgöra ett stöd för förskoleklasslärare att praktiskt omsätta föreläsningens innehåll i undervisningen.
Anmälan
Anställda i Göteborgs stad anmäler sig via Utbildningsportalen på följande länk: https://goteborg.luvit.se/LuvitPortal/activities/ActivityDetails.aspx?inapp=1&id=2563
I mån av plats kommer även deltagare från andra kommuner och fristående verksamhet att vara välkomna. En anmälningslänk för externa deltagare kommer då att publiceras på denna sida, senast 25 januari.
Läs mer
Läs mer om forskningsprojektet SATSA: https://www.gu.se/forskning/satsa
Kontakt
Har du frågor, kontakta:
Annika Andréasson, grundskoleförvaltningen eller
Annette Mitiche, Center för skolutveckling
Tal och tals användning i förskoleklass
Arrangör:
Center för skolutveckling i samverkan med Grundskoleförvaltningen Göteborgs stad
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.