
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap

Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
SOFIA FRANKENBERG, Stockholms universitet
Det utvecklingsvetenskapliga paradigmet med fokus på barns utveckling och lärande erbjuder nya möjligheter till gränsöverskridande praktiknära forskning som syftar till att beskriva, förklara och främja barns utveckling och lärande. Med exempel från interventionsstudien Hjärnvägar i förskolan illustreras värdet av detta nya perspektiv och metateori om relationella utvecklingssystem. Sofia Frankenberg är leg. psykolog och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolan. Under de senaste åren har hon introducerat det nya paradigmet på förskollärarprogrammet vid Stockholms universitet. Tillsammans med professor Dion Sommer har Sofia skrivit boken Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap som utkom på Gleerups förlag i juli 2019.
Från utvecklingspsykologi till utvecklingsvetenskap
Vi lär oss tillsammans
Genom att dela med oss av våra lärdomar kan vi bygga en kollektiv kunskapsbank som vi använder för att utveckla vårt lärande och skapa bättre undervisning för barn och elever.