Ämnesövergripande i musik och språk

Christer Skoglund heter jag och jag är musiklärare i 1-6 på Dalaskolan.  Jag visar hur vi arbetat ämnesövergripande med musik- och språkundervisningen i år 4-6 på vår skola. Med hjälp av Soundtrap och Google Classroom har eleverna skrivit texter, skapat musikstycken och tonsatt filmer.

Jag visar också några grundläggande funktioner i Soundtrap och hur du som lärare kommer igång.

Podcast i undervisningen

Jag heter Andreas Carlsson och är lärare i svenska, SO och musik på Nya Påvelundsskolan åk 7-9. Jag berättar om hur eleverna i åk 8 har skapat reportage i poddformat, där de själva valt en person att intervjua om hur de påverkats av pandemin. Klasskamraterna och intervjupersonerna var mottagare till poddarna. Hur arbetade vi? Vilka hinder stötte vi på? Hur blev resultatet? Ni får mina eftertankar och en del praktiska tips.

Filmtrailers och musikvideos

Jag heter Kristoffer Amonsson och är lärare i Svenska och Engelska på Montessoriskolan Elyseum 6-9.  Jag berättar om några av de olika projekt där mina elever har fått arbeta med videoredigeringsprogrammet Wevideo för att skapa filmer. Bland annat då eleverna skapat filmtrailers till sina dystopiska noveller och musikvideos till låttexter som eleverna har tolkat. Jag visar även hur man kan nyttja GreenScreen i filmprojekt och vilka eventuella styrkor denna har att tillföra till elevernas filmer.

 

Torghandel eftersnack

I podden Torghandel Eftersnack (14 min) har Andreas Påvelundsskolan, Kristoffer  Montessoriskolan Elyseum och Christer Dalaskolan precis hållit varsin presentation om hur de jobbar med ljud i undervisningen. Det var mitt under pandemin och de var varandras enda åhörare på Center för skolutveckling. De hade inte träffats tidigare. Vilka tankar har de efter de lyssnat till varandra?  Lyssna här

 

 

Tips på digitala verktyg för ljud- och film

På Digitalisering och innovations hemsida finns kom-igång-material till  bland annat WeVideo, Soundtrap och GreenScreen.
Till sidan