När vi pratar om förskolans och skolans uppdrag utifrån ett barn- och elevhälsoperspektiv hamnar tyngdpunkten ofta på insatser riktade till barn och elever. Men vi får inte glömma lärarnas arbetsmiljö och deras behov av stöd, menar Therése Skoog. Hon är en av föreläsarna på Barn- och elevhälsans upptaktsdag den 20 september som har temat Att utveckla en hälsofrämjande och resilient förskola och skola.
Höga krav och stress skadar hälsan
– Lärarna ska utbilda den framtida generationen och tillförsäkra att vi i Sverige fortsatt ska ha ett demokratiskt samhälle. Det är en jätteuppgift. Det tycker jag inte lyfts tillräckligt ofta, och inte heller de höga krav som ställs på lärare när de utför sitt viktiga arbete för eleverna. Idag ser läraryrket ut på ett sätt som riskerar skada lärares psykiska hälsa och välmående.
Flera studier visar att många lärare har förhöjda stressnivåer. Jämför med andra yrkesgrupper ligger sjukskrivningar till följd av psykisk ohälsa på en hög nivå. Var femte lärare överväger att lämna yrket för att de inte far väl, enligt en färsk rapport från Sveriges Lärare.
– Är det arbetsmiljön man inte mår bra av måste man sätta ljuset där. Fler kollegor och mer pengar kan vara det som minskar pressen mest. Men om det inte är möjligt måste vi göra det vi kan. Om vi har de resurser vi har idag – hur kan vi skapa en arbetsmiljö som är så bra som möjligt?
Stöd från kollegor och chef positivt
På den individuella nivån kan lärarna erbjudas hjälp att hitta strategier för att hantera stress. Mindfulness-övningar är ett verktyg som forskning visar fungerar, och som ger individen mer makt att hantera sina stressreaktioner. Men ännu bättre är att förändra själva arbetsmiljön så att den blir mer hälsosam.
– Vilket stöd vi upplever från chef och arbetskamrater påverkar oss mycket. Om vi inte upplever att vi får stöd och resurser från chef och arbetskamrater kan kraven på arbetsplatsen leda till psykisk ohälsa, visar forskning.
För att vi ska kunna må bra och fungera i jobbet är relationerna och kommunikationen på arbetsplatsen grunden.
Elevhälsan en resurs i arbetsmiljöarbetet
– Goda relationer är alldeles nödvändigt för att vi ska fungera, det är viktigt mellan lärare och lärare och bland skolpersonalen i stort. Vi är sociala varelser, det är viktigt att fungera med andra i en grupp och känna samhörighet. Men relationer är svåra, särskilt i situationer med stress och press. Då är man kanske inte alltid den bästa arbetskamraten.
Elevhälsans professioner kan vara en viktig resurs i det främjande arbetsmiljöarbetet på skolan, poängterar Therése Skoog. Elevhälsoteamet har många nycklar och verktyg i sin teoretiska utbildning för att arbeta både med relationsskapande och stresshantering. Hon lyfter också fram betydelsen av att använda verktyg som grundas i forskning och att följa de föreskrifter för arbetsmiljöarbete som Arbetsmiljöverket tagit fram.
Rektor har övergripande ansvar
Det övergripande ansvaret för arbetsmiljön ligger på rektor. Att rektor får syn på behovet av att utveckla den psykosociala arbetsmiljön är avgörande.
– Först måste rektor identifiera att situationen finns, och se att det ligger i min roll som chef och ledare att jobba med de här frågorna. Det gäller att upptäcka behovet och att göra en kartläggning för att få en bra bild av det. Här finns det olika instrument man kan jobba med.
Under sin föreläsning kommer Therése Skoog att presentera arbetssätt och metoder för systematiskt arbetsmiljöarbete, där relationsstärkande arbete är en viktig del. Hon kommer också att ge ”tips och trix” på vad du som enskild medarbetare kan göra för att sänka den egna stressen och hur du kan bidra till ett gott samverkansklimat i gruppen.
Även rektorer är utsatta för stress och press. I tider av ekonomiska åtstramningar måste rektor ibland säga upp stödpersonal, vilket kan försämra lärarnas förutsättningar att klara uppdraget. Därför kan även rektor behöva stöd i att hantera svåra situationer.
Viktigt att se varandras perspektiv
En kärna i trygga och tillitsfulla relationer på arbetsplatsen handlar mycket om att försöka sätta sig in i andra personers perspektiv, menar hon. Att prata med varandra och ställa frågor som ger möjlighet att förstå andras utgångspunkter och upplevelser.
– Hur är det för mina kollegor? För min rektor? Det kan verkligen hjälpa till att bygga en god arbetsmiljö. Blir du stressad har du svårare att sätta dig in i andras perspektiv. Men lyckas vi med det öppnar vi för en betydligt mer välmående arbetsplats. Då skapar man psykologisk trygghet, där det är möjligt att begå misstag, och man behöver inte uppleva att de andra är emot mig. Det gör att man mår bättre och kan göra ett bättre arbete.